جزئیات برگزاری دومین المپیاد ملی مهارتی در نشست رؤسای واحد های استانی دانشگاه جامع علمی کاربردی در اراک اعلام شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی، در نشست رؤسای واحدهای استانی دانشگاه جامع علمی کاربردی سراسر کشور که به صورت وبینار در استان مرکزی انجام پذیرفت، جزئیات برگزاری دومین المپیاد ملی مهارتی دانشجویان دانشگاههای سراسر کشور اعلام شد.
در این جلسه که همزمان با چهل و هفتمین گردهمایی رؤسای مراکز آموزش علمی کاربردی استان مرکزی و با حضور سلیمان عباسی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی و اسماعیل شهمیری مدیر کل دفتر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار شد، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی مرکزی با اشاره به برگزاری اولین المپیاد مهارتی دانشجویان تصریح کرد: نخستین المپیاد مهارتی در سال 1399 به صورت درون دانشگاهی و بین دانشجویان علمی کاربردی سراسر کشور و به میزبانی استان مرکزی برگزار شد که امسال با تهمیدات صورت گرفته مقرر شده تا دومین المپیاد مهارتی در سطح ملی و در بین تمامی دانشگاههای کشور برگزار شود.
مهدی رئوفی با اشاره به دو مرحلهای بودن المپیاد مهارتی به صورت تستی و عملی، اظهار کرد: تمام تمرکز بر برگزاری حضوری بخش عملی است و امیدواریم این امر محقق شود.
وی گفت: با توجه به برگزاری المپیاد در سطح ملی و در بین تمامی دانشگاههای کشور، باید علاوه بر بهرهگیری از ظرفیت مراکز آموزش علمی کاربردی از پتانسیل تمامی دانشگاههای سراسر کشور استفاده شود، در همین راستا طی نامه ای از تمامی مراکز آموزش عالی درخواست شد تا اساتید باتجربه خود را جهت طراحی سوالات بخش کتبی معرفی نمایند، براساس نامه ارسالی جهت معرفی اساتید در ۱۲ رشته، هشت استان در پاسخ به نامه ارسالی اسامی اسانید را اعلام کردند که پس از جمعبندی نهایی برخی رشتهها را در بین استانهای دیگر توزیع میکنیم تا از ظرفیت اساتید استانها استفاده و طراحی سؤال به آنان واگذار شود.
رئوفی با اشاره به اینکه سؤالات مطروحه باید پوشش دهنده مهارت باشد، اظهار کرد: طراحی سؤالها باید از تئوری محور بودن خارج شوند تا در سالهای آینده این المپیاد از ۱۲ رشته به ۲۰ رشته افزایش پیدا کند و به چشم انداز نهایی یعنی رسیدن به ۳۳ رشته که هم اکنون در سطح دنیا در حال برگزاری است دست یابیم.
سلیمان عباسی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور نیز با اشاره به برگزاری موفق اولین دوره این المپیاد در سال 99، بیان کرد: خوشبختانه این المپیاد سال گذشته با استقبال خوب دانشجویان روبه رو شد و با بهرهگیری از تجربیات مختلف قطعاً امسال این طرح بهتر از سال قبل اجرایی میشود.
وی با بیان اینکه المپیاد مهارتی سال گذشته در 3 رشته و امسال در 12 رشته و در قالب استانداردهای لازم برگزار خواهد شد، ادامه داد: بهرهگیری از ظرفیت دانشجویان در کنار اساتید دانشگاهی برای برگزاری دومین المپیاد مهارتی ضروری است، باید دانشجویان را در امر برگزاری المپیاد سهیم دانسته و با همفکری و هماندیشی، المپیاد امسال را کیفیتر از سال قبل برگزار کنیم.
عباسی از تغییر سطح درون دانشگاهی به سطح ملی المپیاد خبر داد و افزود: المپیاد مهارتی در سال گذشته در بین مراکز آموزش علمی کاربردی سراسر کشور برگزار شد و قرار است امسال بین تمامی مراکز آموزش عالی در سراسر کشور برگزار شود.
وی افزود: این المپیاد با هدف شناساندن دانشگاه با ویژگیهای خاص خود و بهرهگیری از ظرفیتهای دانشگاهی در سطح ملی انجام میشود.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: در سطح کشور 600 مرکز علمی کاربردی مشغول به خدمترسانی هستند، ترویج فرهنگ مهارتی و جذب مخاطب بیشتر برای حل مشکلات جامعه از جمله موضوعاتی است که مورد توجه است.
وی گفت: متأسفانه برخی از جوانان فقط به کسب مدرک توجه دارند که قطعاً مدرک دانشگاهی آنان دردی از جامعه دوا نکرده است. امسال برای اولین بار ۵۲ درصد از واجدین شرایط برای انتخاب رشته از انجام آن انصراف داده و تنها 48 درصد فرم انتخاب رشته را پر کردند و کمتر ازاین میزان نیز وارد دانشگاه ها شدند که این امر قابل بررسی است.
عباسی افزود: در دانشگاه جامع علمی کاربردی امسال بالغ بر 80 درصد ثبت نام کنندگان انتخاب واحد کرده اند، حرکت جامعه بدین سمت نشان از این دارد که مهارت جای خود را در آموزش عالی پیدا کرده است و با گسترش آموزش های مهارتی در سطح جامعه شاهد کم رنگ شدن مشکلات ناشی از معظل بیکاری خواهیم بود.
